رونمایی از طرح تحول راهبردی دانشگاه صنعتی اصفهان

در گردهمایی علمی"دانشگاه صنعتی اصفهان، چهلمین سال تأسیس و افق‌های پیش رو" با حضور اعضای هیأت علمی، مدیران و جمعی از دانشگاهیان دانشگاه صنعتی اصفهان از طرح تحول راهبردی این دانشگاه رونمایی شد.


در این مراسم، رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان، با گرامیداشت چهلمین سال تأسیس این دانشگاه، هدف از برگزاری این آئین را بررسی چالش‌ها و نگاه به مسائل دانشگاه که خاستگاه برنامه تحول راهبردی محسوب می‌شوند دانست و ابراز امیدواری کرد؛ سرمایه چهل ساله دانشگاه صنعتی اصفهان منشأ تحول و رشد بیشتر در آینده باشد.

دکتر سید محمود مدرس هاشمی، با اعلام رسمی اجرای برنامه طرح تحول راهبردی دانشگاه صنعتی اصفهان از امروز، گفت: متأسفانه آموزش عالی کشور با چالش‌های متعددی روبروست که تعدد مراکز تصمیم‌گیری درحوزه آموزش عالی، عدم درک درست قانون هیئت امنایی شدن دانشگاه‌ها در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و عدم استفاده از ظرفیت آن ها در این وزارتخانه، از مهمترین این مسایل است.

وی عدم استقلال دانشگاه‌ها، رشدکمی بی‌رویه دانشگاه‌ها در دهه گذشته، کمی گرایی تعداد مقاله، استاد و دانشجو، نگاه سیاسی افراطی به دانشگاه‌ها، تب مقاله‌نویسی و شمارش مقاله را از دیگر چالش های این حوزه برشمرد و تصریح کرد: موانع داخلی و خارجی در راستای بین‌المللی شدن دانشگاه‌ها و اقتصاد آموزش عالی از دیگر معضلات جدی آموزش عالی محسوب شده و متأسفانه، تب تقاضامحوری نیز به دانشگاه‌های ما سرایت نموده است.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان تکیه براندیشه و دانش را مهمترین راه حل برای این چالش ها عنوان کرد و با تأکید بر اینکه اعتماد به نخبگان نمی‌تواند فی‌نفسه منجر به حل مشکلات شود، افزود: اعتماد به مجموعه‌های علمی آزموده شده مانند دانشگاه های مکتب ساز، راه حل این چالش هاست.

وی با اشاره به کمبود دانشگاه‌های مکتب ساز درکشور؛ ارایه نظام فکری ویژه و منسجم را از مهم‌ترین خصوصیات این دانشگاه‌ها دانست وگفت: فارغ التحصیلان دانشگاه‌های مکتب ساز، ویژگی های منحصر به فردی را خواهند داشت که در واقع همان ویژگی های دانشگاه های آن ها محسوب می شود.

مدرس هاشمی در ادامه ارایه آموزشِ نحوه یادگیری، آموزش همراه با پژوهش، تربیت افرادی با قابلیت روبرویی با مسایل سخت، مشارکت و استفاده از خرد جمعی، نظم و انضباط و ارایه مدل جدید در قسمت های مختلف را از جمله ویژگی های دانشگاه های مکتب ساز عنوان کرد و افزود: دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در 15 سال گذشته مدل جدیدی مانند شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان را در حوزه نوآوری و فناوری داشته که این گونه دانشگاه ها نیز محلی برای اندیشه و تفکر هستند.

وی با بیان این که فاصله گرفتن از مکتب سازی و در نتیجه درگیری با چالش‌های ذکر شده از مشکلات اصلی دانشگاه ها است، تصریح کرد: بازگشت اعتماد دولتمردان به دانشگاه‌های مکتب ساز و آزموده شده، راه حل غلبه بر این مشکلات است.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان، برنامه تحول راهبردی این دانشگاه را برخوردار از همین رویکرد دانست و ادامه داد: سه ویژگی مهم این برنامه، علمی بودن و مبتنی بر آخرین رویکردهای علمی، کاربردی و قابل اجرا بودن و تهیه شده با مشارکت جمعی جدی دانشگاهیان است.

مدرس هاشمی اضافه کرد: مشارکت جمعی دانشگاهیان، مهم‌ترین ویژگی این طرح محسوب می‌شود که در آن 60 عضو هیأت علمی و کارمند به صورت مستقیم مشارکت داشته‌اند و تمامی دانشگاهیان دانشگاه صنعتی اصفهان نیز به صورت غیرمستقیم در آن حضور داشتند.

وی با ابراز قدردانی از تلاش های مدیردفتر برنامه ریزی دانشگاه صنعتی اصفهان، افزود: حدود هفت هزار ساعت کار برای تدوین این برنامه انجام شده که خاستگاه آن چالش‌ها و نگاه به مسائل دانشگاه است.

مدیردفتر برنامه ریزی دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در این آئین به مراحل مختلف و نیز جزئیات تدوین طرح تحول راهبردی این دانشگاه پرداخت.

دکتر بهروز ارباب شیرانی با اشاره به مشکلات و چالش های مختلف نظام آموزش عالی کشور، افزود: صرف داشتن محتوای خوب ما را به اهداف نمی‌رساند و لازم است بسترها و زمینه‌ها فراهم گردد تا به هدف خودمان برسیم.

وی خطر مدرک‌گرایی و فروش علم در دانشگاه‌ها و بلاتکلیفی در بخش نظام سیاسی وحاکمیتی کشور در آموزش عالی را از جمله معضلات این حوزه دانست و تصریح کرد: آموزش عالی کشور از سه جریان عمده تحولات و روندهای جهانی، نظام سیاسی و حاکمیتی ونیازها و انتظارات جامعه در سطوح ملی و منطقه‌ای تأثیر می پذیرد.

مدیردفتر برنامه ریزی دانشگاه صنعتی اصفهان، ایجاد هم‌افزایی و جریان مستمر و سیال گفت‌وگو در سطح دانشگاه را از جمله ویژگی های این طرح بیان کرد و ادامه داد: تحول در نظام آموزش عالی و در دانشگاه صنعتی اصفهان نیازمند تغییر الگوهای ذهنی رایج و شکل‌گیری یک الگوی نوین ذهنی است که از آن به عنوان پارادایم تحول یاد می‌شود.

ارباب شیرانی، پارادایم تحول در دانشگاه صنعتی اصفهان را به مثابه یک تنظیم‌کننده و هماهنگ‌کننده میان تحولات محیطی سیاسی، اجتماعی و اقتصادی از یک سو و توسعه علمی دانشگاه از سوی دیگر عنوان کرد.

وی با اشاره به همکاری 60 عضو هیأت علمی و 20 کارشناس دانشگاه صنعتی اصفهان با طرح تحول راهبردی این دانشگاه، افزود: این همکاری ها در قالب 349 جلسه، 80 جلسه شورای طرح و 55 جلسه کارشناسی بوده است.

مدیردفتر برنامه ریزی دانشگاه صنعتی اصفهان کل حجم کار انجام شده را بالغ بر هفت هزار و 500 نفر ساعت عنوان کرد و افزود:، حجم کار انجام شده شورای طرح بالغ بر دو هزار و 200 نفر ساعت و حجم کار انجام شده کارشناسی بالغ بر 950 نفر ساعت بوده است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در این نشست با بیان این که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، اصلی‌ترین سرمایه کشور یعنی جوانان را در اختیار دارد، گفت: عدم نگاه سیستمی، عدم توجه به منافع ملی و حل مشکلات به روش کدخدامنشانه از عمده مشکلات موجود در نظام آموزش عالی کشور است.

دکتر سید مهدی ابطحی ابراز امیدواری کرد: شاهد موفقیت برنامه تحول راهبردی در دانشگاه صنعتی اصفهان بر مبنای زیر نظام‌های آموزشی باشیم.

در این آئین میزگردی با عنوان افق آینده آموزش عالی کشور و نقش دانشگاه‌های برتر وب احضور آقایان دکتر سعید سهراب پور (مشاور عالی معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور)، دکتر مقصود فراستخواه (مشاور رئیس مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی) ودکتر محمد فاضلی (عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی) برگزار شد.

رونمایی از کتابچه طرح تحول راهبردی دانشگاه صنعتی اصفهان و تجلیل از کمیته های مختلف و عوامل تدوین این طرح، از دیگر بخش های این مراسم بود.

*** لينك خبر در پايگاه خبري دانشگاه: https://news.iut.ac.ir/news/29614

 

افزودن دیدگاه جدید

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
جهت جلوگیری از دسترسی برنامه های مخرب استفاده شده است.
Image CAPTCHA
عبارت داخل تصویر را وارد نمایید.

تحت نظارت وف بومی