پيرو درخواست وزير محترم علوم، تحقيقات و فناوري از همه دانشگاهها و موسسات آموزش عالي كشور مبني بر تدوين گزارش عملكرد 8 ساله، گزارش عملكرد دانشگاه صنعتي اصفهان با همكاري حوزه هاي مختلف دانشگاه، تدوين و به وزارت عتف ارسال گرديد و در صفحه اول سايت وزارت، در كنار گزارش ساير دانشگاهها و موسسات، قابل مشاهده است.
اين گزارش، جهت اطلاع همكاران و دانشگاهيان محترم، در اين صفحه نيز قرار گرفته است.
خبرنامه دفتر برنامه ریزی راهبردی دانشگاه صنعتی اصفهان
در نشست همانديشي اعضاء كميتههاي تخصصي و شوراي عالي نظام پيشنهادها مطرح شد:
مشاركت دانشگاهيان در تصميمگيريها از اهداف طرح تحول بود
معاون پژوهشي دانشگاه در نشست همانديشي اعضاء كميتههاي تخصصي با شوراي عالي نظام پيشنهادها گفت: ايجاد سامانه نظام پيشنهادها براي مشاركت بيشتر دانشگاهيان در تصميمگيريها از اهداف طرح تحول بود.
نشست همانديشي اعضاء كميتههاي تخصصي با شوراي عالي نظام پيشنهادها روز شنبه 21 ديماه در محل سالن كنفرانس رياست دانشگاه برگزار شد.
در ابتداي اين جلسه رئيس مركز برنامهريزي و نظارت دانشگاه از زحمات اعضاء كميتههاي تخصصي نظام پيشنهادها كه در 6 ماه گذشته فعاليتهاي خوبي داشتند تشكر كرد.
دكتر مهدي بيجاري ضمن تصريح اين نكته كه مرز بين منافع فرد و جمع بايد درك شود افزود؛ مراقبت از فضاي جلسات كميتهها در راستاي توجه به اهداف و منافع جمعي و پيشگيري از جهتگيريهاي فردي ضروري است.
وي همچنين بر سرعت بررسي پيشنهادها در كميتههاي تخصصي تأكيد كرد.
معاون پژوهشي دانشگاه هم در اين نشست با اشاره به دو سؤال اساسي كه در زمان تدوين طرح تحول دانشگاه مطرح بود؛ مبني بر اينكه «نقش كاركنان و دانشجويان در تدوين طرح تحول چيست؟» يكي از اهداف مهم برنامه تحول دانشگاه را مشاركت دانشگاهيان در تصميمگيريها و تصميمسازيها برشمرده و اولويت دادن به اجراي نظام پيشنهادها براي رفع اين مسأله را مهم ارزيابي كرد.
دكتر بهروز ارباب شيراني توجه به نظام ارزيابي عملكرد و نظام پاداش و ارتقاء را نيز مهم دانسته و تأكيد كرد؛ افزايش بهرهوري از اهداف مهم اين نظام است.
در ادامه معاون دانشجويي دانشگاه نيز بر مشاركت اقشار مختلف دانشگاه در فرآيند ارائه پيشنهاد تأكيد و ابراز اميدواري كرد بهزودي امكان مشاركت دانشجويان در قالب نظام پيشنهادها فراهم شود.
دكتر ظفراله كلانتري توجه به تفاوتهاي نسلي و ويژگيهاي نسل خلاق، رفع ابهامات موجود براي دانشجويان را حائز اهميت دانست و تصريح كرد لازم است در راهبري بخش پيشنهادهاي دانشجويي به ويژگيهاي اين گروه توجه كنيم.
دبير نظام پيشنهادها نيز در اين جلسه با ارائه گزارشي از اقدامات صورت گرفته در دبيرخانه نظام پيشنهادها گفت: با حمايت مسؤلان دانشگاه، سامانه نظام پيشنهادها اواخر تيرماه راهاندازي شد بنابر اين در زمان تشكيل كميتههاي تخصصي و شروع بررسي پيشنهادها در شهريور ماه تعداد قابل توجهي پيشنهاد در سامانه ثبت شده بود.
شاهين حداديپور تعداد پيشنهادهاي دريافت شده از كاركنان را تا زمان جلسه، 361 پيشنهاد برشمرد و افزود: در طول 6 ماه گذشته در كميته امور رفاهي، سلامت و فضاسازي در 16 جلسه 51 پيشنهاد مورد بررسي قرار گرفته است و كميته برنامهريزي سازمان و فرآيندها هم با همين تعداد جلسه 49 پيشنهاد را بررسي كردهاند. در كميته آموزش و پژوهش 26 پيشنهاد طي 9 جلسه بررسي شده و كميته فرهنگي، روابط عمومي و رسانه نيز در 6 جلسه 21 پيشنهاد را بررسي كرده است.
وي از مشاركت فعال اعضاء كميتههاي تخصصي در برگزاري منظم جلسات تشكر و ابراز اميدواري كرد در دورهي دوم تشكيل كميتههاي تخصصي اين نظام، فرآيند اخذ نظرات كارشناسي از مراجع ذيربط در هر موضوع تسهيل شود.
در ادامه اين جلسه مشترك بين اعضاء فعلي كميتههاي تخصصي و افرادي كه در شش ماهه دوم به جمع كميتهها اضافه خواهند شد افراد ديدگاهها و نظرات خود را در مورد تجربه 6 ماهه نظام پيشنهادها مطرح كردند. بخشي از مسائل مطرح شده توسط همكاران در اين جلسه به شرح زير آمده است:
در نظام پيشنهادها مسائل سادهاي كه مغفول مانده بود طرح شد و شاهد خودباوري و جسارت همكاران در طرح مسائل و مشكلات بوديم.
نظام پيشنهادها باعث ايجاد حس مسؤوليت و نگاه حساس و موشكافانه به محيط پيراموني شده است.
با اجراي نظام پيشنهادها اهداف دانشگاه، هيأت رئيسه و كاركنان در يك راستا قرار ميگيرند.
دانشگاهيان با انواع ديدگاهها و نگرشها موجود در سطح دانشگاه آشنا ميشوند.
محلي براي بارش فكري كاركنان فراهم و اين اطمينان ايجاد شد فرد يا افرادي به اين پيشنهادها توجه ميكنند.
ايجاد احساس تعلق و ارزش در كاركنان
ضرورت جامعنگري، فرهنگسازي و سازماننگري
نظام پيشنهادها هنوز موفق به طي كردن يك دور كامل براي يك پيشنهاد نشده است.
از خطرات احتمالي اين است كه بازخوردي از نتايج بررسيها به پيشنهاددهندگان داده نشود.
هنوز باور به نظام پيشنهادها در سازمان ايجاد نشده نشده است.
تأكيد بر تسريع در تعيين نتيجه پيشنهادها، ارائه پاسخ به پيشنهاددهندهها و ثبت صورتجلسات كميتهها در سامانه
ضرورت تقويت كارشناسي در بررسي پيشنهادها و اتخاذ تدابير لازم براي حضور كارشناسان در سامانه و سرعت بخشيدن به دريافت نظرات كارشناسي
نظام پيشنهادها ساز و كار مناسبي براي دريافت نظرات همهي افراد سازمان از جمله بخشهاي خدمات و تأسيسات طراحي و اجرا نمايد.
با سرعت بخشيدن به پرداخت پاداش پيشنهادهاي مصوب انگيزه پيشنهاددهندگان حفظ و تقويت شود.
توسعه نگاه كارشناسي در طرح مسائل و مشكلات و بررسي پيشنهادها
توجه به نظم در تشكيل و برگزاري جلسات
ضرورت دسترسي بيشتر به آمار و اطلاعات براي تصويب پيشنهادها
ضرورت برگزاري دورههاي آموزش پيشنهادنويسي و ارائه پيشنهاد
گزارش تصويري
برنامه تحول دانشگاه صنعتي اصفهان از سال 1396 همزمان با چهلمين سال تأسيس دانشگاه وارد فاز اجرا شده و مركز برنامهريزي و نظارت به عنوان مسئول اجراي اين برنامه، علاوه بر تلاش براي تعميق روحيهي تغيير و بهبود مستمر، فعاليتهاي مختلف انجام شده توسط واحدهاي مختلف دانشگاه را كه در مسير تحول اثرگذار باشند، مورد توجه و حمايت قرار خواهد داد.
در اين صفحه، تلاش خواهيم كرد گزارشي مختصر از فعاليتهاي مرتبط جمعآوري و با هماهنگي واحدهاي مختلف دانشگاه به اطلاع برسانيم.
به عنوان گام اول، گزيدهاي از اقدامات انجام شده در سال 1397 در برخي از حوزههاي اصلي فعاليت دانشگاه و ارتباط آنها با اهداف برنامه تحول دانشگاه به استحضار مي رسد. اين گزارش را ميتوانيد از اينجا دريافت و مطالعه فرماييد.
لطفاً نظرات ارزشمند خود را از طريق قسمت ارسال نظرات در پايين همين صفحه، با ما به اشتراك بگذاريد.
نظام پيشنهادها؛ گسترش فرهنگ مشارکت
آدرس سامانه نظام پيشنهادها دانشگاه صنعتي اصفهان
https://pishnahad.iut.ac.ir/Login.aspx
با هدف بهبود فرآیندها و ارتقاء خدمات:
ایجاد نظام پيشنهادها در دانشگاه صنعتی اصفهان
رئیس مرکز برنامهریزی و نظارت دانشگاه صنعتی اصفهان از استقرار نظام پیشنهادها در راستاي طرح تحول دانشگاه به منظور احصاء دیدگاه های دانشگاهیان در حوزه مختلف این دانشگاه خبر داد.
دکتر مهدی بیجاری گفت: آئيننامهي نظام پيشنهادها به تصويب هيأت رئيسهي محترم دانشگاه رسيده و دستور اجراي نظام پيشنهادها توسط رياست محترم دانشگاه؛ جناب آقاي دكتر مدرس هاشمي همزمان با اول خرداد ماه روز بهرهوري و بهينهسازي مصرف صادر شده است. مراحل استقرار نرمافزار پيشنهادها با همكاري مركز فناوري اطلاعات بر روي سايت دانشگاه در حال اجرا است و به زودي امكان ارائه پيشنهاد توسط دانشگاهیان فراهم خواهد شد.
وی با تأکید بر اهمیّت ویژه نظام پیشنهادها به منظور ترغیب همه ذینفعان در راستای کمک به اعتلای سازمان، تصریح کرد: نظام پیشنهادها با هدف بهره مندی از خرد و قوه تفکر شاغلين در دانشگاه و دانشجویان برای بهبود فرآیندها، ارتقاء خدمات و رفع مشکلات سازمانی، کاهش هزینه ها و همچنین افزایش روحیه مشارکت افراد و رضایت آنان به کار گرفته میشود.
رئیس مرکز برنامه ریزی و نظارت دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به اهداف پیش بینی شده برای ایجاد این موضوع افزود: گسترش فرهنگ مشارکت، برانگیختن افراد به تفکر و اندیشه در حوزه فعالیت خود، فراهم شدن زمینه مناسب جهت بروز خلاقیت ها و به فعلیت رسیدن استعدادها، بهبود شرایط محیط کار و افزایش کیفیت و کمیت خدمات، بهبود امور دانشگاه و ایجاد آمادگی لازم جهت پذیرش دگرگونی های سازنده از جمله این اهداف است.
بیجاری اضافه کرد: همسو نمودن منافع فردی با منافع سازمانی، ایجاد انگیزه، اعتماد به نفس و تعلق سازمانی، کاهش هزینه های جاری سازمان، ایجاد هم افزایی در مجموعه سازمان، بالا بردن بهره وری سازمانی از طریق بهبود ارتباطات و روابط متقابل، افزایش رضایت ذينفعان، شناسایی افراد خوشفکر، جستجوگر و ممتاز از دیگر اهداف استقرار نظام پیشنهادها در دانشگاه صنعتی اصفهان است.
وي ابراز امیدواری کرد که ایجاد این نظام در دانشگاه صنعتی اصفهان بهعنوان يكي از دانشگاههاي برتركشور، زمینهساز ارتقاء دستاوردهاي حوزه های مختلف این دانشگاه گردد.
در گردهمایی علمی"دانشگاه صنعتی اصفهان، چهلمین سال تأسیس و افقهای پیش رو" با حضور اعضای هیأت علمی، مدیران و جمعی از دانشگاهیان دانشگاه صنعتی اصفهان از طرح تحول راهبردی این دانشگاه رونمایی شد.
در این مراسم، رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان، با گرامیداشت چهلمین سال تأسیس این دانشگاه، هدف از برگزاری این آئین را بررسی چالشها و نگاه به مسائل دانشگاه که خاستگاه برنامه تحول راهبردی محسوب میشوند دانست و ابراز امیدواری کرد؛ سرمایه چهل ساله دانشگاه صنعتی اصفهان منشأ تحول و رشد بیشتر در آینده باشد.
دکتر سید محمود مدرس هاشمی، با اعلام رسمی اجرای برنامه طرح تحول راهبردی دانشگاه صنعتی اصفهان از امروز، گفت: متأسفانه آموزش عالی کشور با چالشهای متعددی روبروست که تعدد مراکز تصمیمگیری درحوزه آموزش عالی، عدم درک درست قانون هیئت امنایی شدن دانشگاهها در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و عدم استفاده از ظرفیت آن ها در این وزارتخانه، از مهمترین این مسایل است.
وی عدم استقلال دانشگاهها، رشدکمی بیرویه دانشگاهها در دهه گذشته، کمی گرایی تعداد مقاله، استاد و دانشجو، نگاه سیاسی افراطی به دانشگاهها، تب مقالهنویسی و شمارش مقاله را از دیگر چالش های این حوزه برشمرد و تصریح کرد: موانع داخلی و خارجی در راستای بینالمللی شدن دانشگاهها و اقتصاد آموزش عالی از دیگر معضلات جدی آموزش عالی محسوب شده و متأسفانه، تب تقاضامحوری نیز به دانشگاههای ما سرایت نموده است.
رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان تکیه براندیشه و دانش را مهمترین راه حل برای این چالش ها عنوان کرد و با تأکید بر اینکه اعتماد به نخبگان نمیتواند فینفسه منجر به حل مشکلات شود، افزود: اعتماد به مجموعههای علمی آزموده شده مانند دانشگاه های مکتب ساز، راه حل این چالش هاست.
وی با اشاره به کمبود دانشگاههای مکتب ساز درکشور؛ ارایه نظام فکری ویژه و منسجم را از مهمترین خصوصیات این دانشگاهها دانست وگفت: فارغ التحصیلان دانشگاههای مکتب ساز، ویژگی های منحصر به فردی را خواهند داشت که در واقع همان ویژگی های دانشگاه های آن ها محسوب می شود.
مدرس هاشمی در ادامه ارایه آموزشِ نحوه یادگیری، آموزش همراه با پژوهش، تربیت افرادی با قابلیت روبرویی با مسایل سخت، مشارکت و استفاده از خرد جمعی، نظم و انضباط و ارایه مدل جدید در قسمت های مختلف را از جمله ویژگی های دانشگاه های مکتب ساز عنوان کرد و افزود: دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در 15 سال گذشته مدل جدیدی مانند شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان را در حوزه نوآوری و فناوری داشته که این گونه دانشگاه ها نیز محلی برای اندیشه و تفکر هستند.
وی با بیان این که فاصله گرفتن از مکتب سازی و در نتیجه درگیری با چالشهای ذکر شده از مشکلات اصلی دانشگاه ها است، تصریح کرد: بازگشت اعتماد دولتمردان به دانشگاههای مکتب ساز و آزموده شده، راه حل غلبه بر این مشکلات است.
رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان، برنامه تحول راهبردی این دانشگاه را برخوردار از همین رویکرد دانست و ادامه داد: سه ویژگی مهم این برنامه، علمی بودن و مبتنی بر آخرین رویکردهای علمی، کاربردی و قابل اجرا بودن و تهیه شده با مشارکت جمعی جدی دانشگاهیان است.
مدرس هاشمی اضافه کرد: مشارکت جمعی دانشگاهیان، مهمترین ویژگی این طرح محسوب میشود که در آن 60 عضو هیأت علمی و کارمند به صورت مستقیم مشارکت داشتهاند و تمامی دانشگاهیان دانشگاه صنعتی اصفهان نیز به صورت غیرمستقیم در آن حضور داشتند.
وی با ابراز قدردانی از تلاش های مدیردفتر برنامه ریزی دانشگاه صنعتی اصفهان، افزود: حدود هفت هزار ساعت کار برای تدوین این برنامه انجام شده که خاستگاه آن چالشها و نگاه به مسائل دانشگاه است.
مدیردفتر برنامه ریزی دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در این آئین به مراحل مختلف و نیز جزئیات تدوین طرح تحول راهبردی این دانشگاه پرداخت.
دکتر بهروز ارباب شیرانی با اشاره به مشکلات و چالش های مختلف نظام آموزش عالی کشور، افزود: صرف داشتن محتوای خوب ما را به اهداف نمیرساند و لازم است بسترها و زمینهها فراهم گردد تا به هدف خودمان برسیم.
وی خطر مدرکگرایی و فروش علم در دانشگاهها و بلاتکلیفی در بخش نظام سیاسی وحاکمیتی کشور در آموزش عالی را از جمله معضلات این حوزه دانست و تصریح کرد: آموزش عالی کشور از سه جریان عمده تحولات و روندهای جهانی، نظام سیاسی و حاکمیتی ونیازها و انتظارات جامعه در سطوح ملی و منطقهای تأثیر می پذیرد.
مدیردفتر برنامه ریزی دانشگاه صنعتی اصفهان، ایجاد همافزایی و جریان مستمر و سیال گفتوگو در سطح دانشگاه را از جمله ویژگی های این طرح بیان کرد و ادامه داد: تحول در نظام آموزش عالی و در دانشگاه صنعتی اصفهان نیازمند تغییر الگوهای ذهنی رایج و شکلگیری یک الگوی نوین ذهنی است که از آن به عنوان پارادایم تحول یاد میشود.
ارباب شیرانی، پارادایم تحول در دانشگاه صنعتی اصفهان را به مثابه یک تنظیمکننده و هماهنگکننده میان تحولات محیطی سیاسی، اجتماعی و اقتصادی از یک سو و توسعه علمی دانشگاه از سوی دیگر عنوان کرد.
وی با اشاره به همکاری 60 عضو هیأت علمی و 20 کارشناس دانشگاه صنعتی اصفهان با طرح تحول راهبردی این دانشگاه، افزود: این همکاری ها در قالب 349 جلسه، 80 جلسه شورای طرح و 55 جلسه کارشناسی بوده است.
مدیردفتر برنامه ریزی دانشگاه صنعتی اصفهان کل حجم کار انجام شده را بالغ بر هفت هزار و 500 نفر ساعت عنوان کرد و افزود:، حجم کار انجام شده شورای طرح بالغ بر دو هزار و 200 نفر ساعت و حجم کار انجام شده کارشناسی بالغ بر 950 نفر ساعت بوده است.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در این نشست با بیان این که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، اصلیترین سرمایه کشور یعنی جوانان را در اختیار دارد، گفت: عدم نگاه سیستمی، عدم توجه به منافع ملی و حل مشکلات به روش کدخدامنشانه از عمده مشکلات موجود در نظام آموزش عالی کشور است.
دکتر سید مهدی ابطحی ابراز امیدواری کرد: شاهد موفقیت برنامه تحول راهبردی در دانشگاه صنعتی اصفهان بر مبنای زیر نظامهای آموزشی باشیم.
در این آئین میزگردی با عنوان افق آینده آموزش عالی کشور و نقش دانشگاههای برتر وب احضور آقایان دکتر سعید سهراب پور (مشاور عالی معاون علمی و فناوری رئیسجمهور)، دکتر مقصود فراستخواه (مشاور رئیس مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی) ودکتر محمد فاضلی (عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی) برگزار شد.
رونمایی از کتابچه طرح تحول راهبردی دانشگاه صنعتی اصفهان و تجلیل از کمیته های مختلف و عوامل تدوین این طرح، از دیگر بخش های این مراسم بود.
*** لينك خبر در پايگاه خبري دانشگاه: https://news.iut.ac.ir/news/29614
كليات برنامه تحول راهبردي دانشگاه صنعتي اصفهان
مصوب جلسه هيأت امناي دانشگاه در تاريخ 95.10.27
"تحول راهبردي"
نشريه علمي فرهنگي اجتماعي
دفتر برنامه ريزي راهبردي دانشگاه صنعتي اصفهان
شماره دوم- شهريور 1395
*******************************************
در این صفحه، امکان مشاهده و دانلود برنامهریزیهای راهبردی مربوط به دانشگاههای برتر دنیا به صورت فایل الکترونیکی وجود دارد. بدین منظور میتوانید به لیست زیر مراجعه نمایید:
دانشگاه آلبرتا / آلمان
دانشگاه فلوریدا / آمریکا
دانشگاه جورجیا / آمریکا
دانشگاه ایلینویز / آمریکا
دانشگاه ملبورن / استرالیا
دانشگاه استیت / آمریکا
دانشگاه آکسفورد / انگلیس
دانشگاه ویسکانزین / آمریکا