احصاء چالش ها و توانمندی ها واخذ دیدگاه های اقشار مختلف در راستای تدوین طرح تحول دانشگاه صنعتی اصفهان

مدیر دفتر برنامه ریزی راهبردی دانشگاه صنعتی اصفهان از احصاء چالش ها و توانمندی های دانشگاه و نیز اخذ دیدگاه های اقشار مختلف در داخل و خارج از دانشگاه به منظورتدوین طرح تحول دانشگاه صنعتی اصفهان خبر داد.

دکتر بهروز ارباب شیرانی با اشاره به سیر پیشرفت طرح تحول دانشگاه صنعتی اصفهان، به نشست های اخیر سه کمیته آموزش، پژوهش و فرهنگی دانشجویی اشاره کرد و افزود: با توجه به ثمردهی بخش هایی از طرح تحول این دانشگاه و نیز لزوم طرح مباحث آن بصورت عمومی، این نشست ها برگزار گردید.

وی احصاء چالش ها و توانمندی های دانشگاه صنعتی اصفهان در قالب شش کمیته اصلی را فعالیتی حجیم و ارزشمند توصیف کرد و ادامه داد: با توجه به نحوه انجام کار میدانی به اشکال پرسشنامه و مصاحبه در سه کمیته آموزش، پژوهش و فرهنگی دانشجویی، این کمیته ها با بهره گیری از توانمندی همکاران عضو هیأت علمی، نتایج بدست آمده را در این جلسات هم اندیشی ارائه نمودند.

مجری طرح تدوين برنامه تحول دانشگاه صنعتی اصفهان افزود: سه نشست کمیته پژوهش و فناوری، کمیته آموزش و کمیته فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی به ترتیب در روزهای 14، 19 و 22 اردیبهشت و با دعوت از همه اعضای هیئت علمی دانشگاه و بطورخاص اعضای شوراهاي متناظر در دانشگاه، هیئت رئیسه، کمیته راهبری و همه دانشگاهیان برگزار شد.

وی با اشاره به تکمیل حدود 150 پرسشنامه مربوط به کمیته پژوهش و فناوری توسط اعضای هیئت علمی دانشگاه، اضافه کرد: افرادی که این پرسش‌نامه ها را تکمیل کرده بودند نیز به طور خاص به این جلسه دعوت شدند و با مشاهده جمع بندی و تحلیل پاسخ های خود توسط این کمیته، به طرح سؤالات مربوطه پرداختند.

ارباب شیرانی ادامه داد: در نشست کمیته آموزش نیز با دعوت از مدیران این حوزه، شورای برنامه‌ریزی آموزشی و شورای آموزشی دانشگاه و همچنین در نشست کمیته فرهنگی اجتماعی دانشجویی نیز با دعوت از سرپرستان دانشجویی فرهنگی و نهادهای مرتبط فرهنگی اعم از نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، مرکز معارف اسلامی، مرکز مشاوره، مرکز بهداشت، خوابگاه‌ها، حوزه دانشجویی و حوزه فرهنگی، نتایج تحقیقات و بررسی های بدست آمده در این حوزه نیز مورد ارزیابی و نقد قرار گرفت.

تدوین برنامه راهبردی دانشگاه صنعتی اصفهان در سه سطح

وی با بیان این که یک برنامه راهبردی شامل سه سطح یا لایه است افزود:  لایه اول شامل شناسایی وضعیت موجود، لایه دوم هدف گذاری و ترسیم چشم‌انداز و لایه سوم به دست آوردن راهبردها و راهکارهایی است تا از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب برسیم.

مدیر دفتر برنامه ریزی راهبردی دانشگاه صنعتی اصفهان اضافه کرد: در این طرح ما مرحله اول را پشت سر گذاشته‌ایم و هم اکنون در مرحله دوم قرار داریم و به دلیل حساسیت، این مرحله زمان بر می باشدکه در اين مرحله با تعیین چشم‌انداز و اهداف به بخش های مورد نظر نهایی نزدیک خواهیم شد.

توجه ویژه به سه رسالت تربیت نیروی انسانی، تولید علم و فناوری و ایفای مسئولیت اجتماعی

وی با اشاره به تقسیم بندی وظایف شش کمیته طرح تحول دانشگاه صنعتی اصفهان، گفت: کمیته آموزش، پژوهش وفناوری و توسعه همکاری‌ها به کارکردهای وظایف اصلی دانشگاه برمی‌گردند که با نگاهی به اسناد بالادستی، در راستای سه رسالت اصلی دانشگاه‌ها یعنی تربیت نیروی انسانی، تولید علم و فناوری و ایفای مسئولیت اجتماعی عمل می نمایند.

ارباب شیرانی، پرداختن به الزامات، زیرساخت‌ها و یا پیش‌نیازهای سه کمیته ذکر شده را از وظایف اصلی سه کمیته دیگر این طرح عنوان کرد و ادامه داد: کمیته سازمان و مدیریت منابع در راستای ایجاد بهبود و اصلاح در این حوزه، کمیته فرهنگی اجتماعی و دانشجویی بعنوان بسترساز فکری و فرهنگی دانشگاه و کمیته دیگر نیز روابط بین‌الملل را بر عهده دارد.

وی اضافه کرد: این دانشگاه یک نهاد بین‌المللی است و ذات علم و تولید علم مرز نمی‌شناسد، بنا براین کمیته روابط بین‌الملل به نوعی زیرساخت و لایه ای به منظور ارتباط دانشگاه با بیرون از خود و جامعه بین الملل به شمار می رود.

مجری طرح تدوين برنامه تحول دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به نتایج خوب به دست آمده در حوزه های آموزش، پژوهش و فناوری و توسعه همکاری‌ها درراستای طرح تحول این دانشگاه، افزود: به نظر می رسد با توجه به نتایج ارزشمند به دست آمده می توان در این سه حوزه اهداف بسیارخوبی ترسیم نمود که تحقق این امر بدون تحول در زیرساخت های آن امکان پذیر نیست.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال ممکن است دانشگاه در بُعد پژوهش هدف‌گذاری خوبی انجام دهد اما برای رسیدن به آن اهداف باید ساختارها، آیین نامه‌ها، فرآیندها، نیروی انسانی و انگیزه و نشاط که لازم است در یک محیط علمی فراهم باشد، تأمین شود.

توجه ویژه به کارکنان و اعضای غیرهیئت علمی، دانشجویان و دانش آموختگان

مدیر دفتر برنامه ریزی راهبردی دانشگاه صنعتی اصفهان توجه به دانش آموختگان، کارکنان و دانشجویان را از جمله موارد مهم درحال بررسی در راستای اهداف کلان این طرح دانست و تصریح کرد: با توجه به عدم ارتباط دانشگاه با فارغ التحصیلان، راهکارهای مناسبی به منظور مرتفع ساختن این مشکل پیش بینی گردید.

وی اضافه کرد: فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی اصفهان جمعیت زیادی قریب به 40 هزارنفراند که در سطح کشور پراکنده هستند و با پرسشنامه تهیه شده و بهره گیری از پتانسیل بخش هایی چون انجمن فارغ‌التحصیلان و صنایعی که دانش آموختگان دانشگاه در آن ها حضور دارند، دیدگاه های مورد نظر از افراد در دسترس اخذ خواهد شد.

ارباب شیرانی توجه به کارکنان و اعضای غیرهیئت علمی دانشگاه در این طرح را از جمله برنامه های درحال پیگیری به منظور دریافت نظرات این بخش از بدنه دانشگاه بیان کرد و افزود: با تعدادی از مدیران حوزه های مختلف جلساتی برقرار شده است که طی روزهای آتی نیز نشست عمومی به منظور دریافت بی واسطه نقطه نظرات کارکنان برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به لزوم تعامل با تشکل های دانشجویی به منظور اخذدیدگاه های این بخش مهم از دانشگاه، افزود: طرح پایش فرهنگی نیز بعنوان فعالیتی ارزشمند در راستای همین امر در حال اجراء می باشد.

مجری طرح تدوين برنامه تحول دانشگاه صنعتی اصفهان در پایان به نشست كميته سازمان و مديريت منابع با شورای صنفی کارکنان اشاره کرد و گفت: ارتباط کمیته روابط بین الملل با شخصیت های بین المللی در داخل و خارج دانشگاه و اخذ نظرات ایشان و برگزاری نشست هایی از سوی کمیته توسعه همکاری هاي منطقه اي با ذی نفعان بیرونی دانشگاه، دستگاه های اجرایی، شهرداری ها، بخش خصوصی و... از دیگر اقدامات به منظور کسب نظرات دیگر اقشار و گروه ها بوده است.

لينك خبر در پايگاه خبري دانشگاه

افزودن دیدگاه جدید

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی صفحه‌ها وب و پست الکترونیک بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
CAPTCHA
جهت جلوگیری از دسترسی برنامه های مخرب استفاده شده است.
Image CAPTCHA
عبارت داخل تصویر را وارد نمایید.

تحت نظارت وف بومی